VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY

USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 10. ledna 2001 č. 36

k poslaneckému návrhu zákona o chovu psů a
o změně a doplnění dalších zákonů
(sněmovní tisk č. 805)


V l á d a

I. p ř i j í m á k návrhu zákona o chovu psů a o změně a doplnění dalších zákonů (sněmovní tisk č. 805), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;

II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.


Provede:
předseda vlády

Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.


V L Á D A   Č E S K É   R E P U B L I K Y

P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 10. ledna 2001 č. 36

S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o chovu psů a o změně a doplnění dalších zákonů (sněmovní tisk č. 805)

Vláda na jednání své schůze dne 10. ledna 2001 projednala a posoudila návrh zákona o chovu psů a o změně a doplnění dalších zákonů (sněmovní tisk č. 805) a vyslovila s tímto návrhem n e s o u h l a s.

Vláda se neztotožňuje s názorem předkladatelů, že zvyšující se oblibu chovu nebezpečných psů a zranění lidí po útoku těchto psů lze řešit způsobem navrženým v předloženém návrhu zákona. Vláda je naopak toho názoru, že platná právní úprava v zásadě postačuje k postižení jednání i těch chovatelů psů, kteří zákony porušují a nevidí důvod, proč by chovatelé psů měli být, ať už v oblasti občanskoprávní, či trestněprávní, postihováni odlišně od ostatních osob, které svým jednáním způsobují škodu či páchají trestné činy či přestupky. Pokud se týká chovu nebezpečných živočichů, vláda se přiklání k názoru, že bude vhodnější uvažovat o právní úpravě vztahující se k chovu veškerých těchto živočichů v domácích podmínkách.

Vláda dále upozorňuje, že návrh zákona je nesystémový; nelze uvažovat o navrhovaném doplnění sazebníku zákona o správních poplatcích, neboť v takovém případě by chovatelé psů platili jednak poplatky ze psů (zahrnující i zápis do místní evidence) na základě vyhlášky vydané obcí v mezích zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zároveň správní poplatky za zápis do evidence psů, vydání povolení k chovu nebezpečného psa atd.

Návrh zákona není provázán se zákonem č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších předpisů, který definuje pojmy "nebezpečný druh zvířete" a "nebezpečné zvíře" odlišně od definice pojmu "nebezpečný pes" obsažené v předloženém návrhu zákona. Tato definice je navíc naprosto problematická, neboť nemá označovat jedince se závadným chováním, nýbrž vymezuje určitou skupinu psů; návrh zákona navíc pod pojmem "nebezpečný pes" zahrnuje i výcvik psa k bojovým účelům, který uvedený zákon považuje za týrání zvířete.

Zřízení evidence psů na celostátní úrovni by představovalo neúměrně rozsáhlou databázi; údaje, které by tato evidence měla obsahovat je zcela nereálné u všech psů zjistit (například kterých plemen je pes křížencem a v jakém poměru). Návrh zákona nerespektuje skutečnost, že ústředním správním úřadem na úseku veterinární péče je Ministerstvo zemědělství.

Náklady, které by si přijetí navrhované právní úpravy vyžádalo a příjmy, které by vyplynuly z placení navrhovaných dalších poplatků placených chovateli psů, nejsou v důvodové zprávě doloženy řádnou kvantifikací, přičemž očekávané náklady jsou zjevně podhodnoceny; náklady na zřízení a aktualizaci centrální evidence psů by zřejmě byly vyšší, neboť nejde o jednorázovou záležitost, nýbrž by se jednalo například i o mzdové náklady apod.


Zpracoval: Ivo Přikryl
ReliefSm.jpg (6429 bytes)