Pes k obraně osob a ochraně majetku
(Josef Růžička)

díl 3. Vlastnosti psů, pro které je využíváme

III. Oddanost člověku

Může se člověk spolehnout, že ho při napadení bude pes bránit? Bude svého pána bránit i necvičený pes? A proč člověka brání, proč pro něho s radostí pracuje na stopě, při tahání saní, při donášení zvěře? Na takovéto a mnohé podobné otázky nalezneme odpověď v teorii, která se zabývá sociálním chováním psů.
Vhodnost psa pro svoji potřebu odhadli naši prapředci, takže 12 tisíc let zvykání na člověka (domestikace) způsobilo, že dva živočišné druhy neodlučně sdílí jeden domov. Nebylo to však sbližování náhodné, ale dané blízkostí sociálního chování psů a lidí. Sociální chování je podmíněno uznáváním autority a schopností učit se. Mnohé studie konstatují,
že pes je sociálnější než člověk. U člověka se projevuje schopnost myšlení také na tvorbě rasových, náboženských a etnických pseudozákonitostí, na výrobě zbraní schopných zničit lidstvo, které j sou v rozporu s principy udržující existenci druhu. Takovéto asociální chování je psovi cizí, proto nikdy záměrně nezpůsobí člověku škodu. A přesto jsou situace, kdy se hovoří o zlých, vražedných psech. Je pravda, že může jít o psa s narušenými pudy. To jsou ale vzácné případy. Převážně se však jedná o přirozené reakce psů. Abychom nepříjemným situacím předešli, musíme pochopit tři důležité skutečnosti:
- co je to vtiskávání, kdy a jak probíhá, 
- vůdcovské chování,
- jak chápat a reagovat na agresivitu psa.

Vtiskávání je důležitý proces, zjednodušeně ho můžeme nazvat učení, které probíhá u psů ve 4. 7. týdnu po narození. V této době je nutný fyzický kontakt člověka se štěnětem. Člověk ho musí hladit, občas krmit z ruky, hrát si s ním, mluvit na něho. Pes si tyto vjemy spolu s pachem nesmazatelně zafixuje jako obraz příslušníka svého druhu. Jestliže si v tomto období pes dokonale nezapíše člověka jako příslušníka svého druhu, pak z něho může být plachý a ze strachu štěkavý a kousavý pes. Úspěšné vtiskávání tedy znamená, že pes se už po celý život bude k člověku chovat jako k příslušníkovi svého druhu, a tedy i se všemi sociálními souvislostmi.

Vůdcovské chování (vůdcovský pud) ovlivňuje psa nejen ve vztahu k pánovi, ale i k rodinným příslušníkům. Bez jeho pochopení se vystavíme chybám při výchově, výcviku a vedení psa, můžeme psovi nevědomě ubližovat, ale také můžeme být napadeni.
Pro úspěšný lov velké nebo rychlejší zvěře musí psovité šelmy lovit ve smečce. Úspěšnost lovu je úměrná organizovanosti smečky. Organizovanost je mj. dána hierarchickým uspořádáním, na nejvyšším stupni je nejsilnější jedinec - vůdce smečky. Ten vede smečku při hledání, stopování a uchvacování kořisti. Všichni členové smečky jej poslouchají a svoji podřízenost mu dávají najevo olíznutím jeho tlamy zespodu, ale i jinými projevy. Ze svého postavení má i výhody, jako například přednostní výběr potravy, při odpočinku si zabere nejlepší místo, má přednostní výběr hárající feny. Pro blaho smečky musí být v čele nejsilnější jedinec, proto je vůdce často vyzýván dalšími silnými jedinci k souboji o nejvyšší postavení. Boj o zaujetí jednotlivých stupínků v hierarchii ale probíhá i mezi ostatními jedinci, zvlášť mezi samci a zvlášť mezi fenami. I oni podle získaných pozic mají patřičné výhody.
Popsané zásady chování jsou zakódovány i u toho nejroztomilejšího pokojového psíka. Držitelům psů nezbývá nic jiného, než je respektovat a vhodně na ně reagovat. Protože pes vlivem domestikace považuje za smečku i naši rodinu, bude své vůdcovské chování uplatňovat i v ní.

Agresivita psa se neprojeví ihned útokem na osobu, ale signály, které musíme znát (viz kapitolu Teorie výcviku).
Na základě dosud popsaného chování psů si můžeme shrnout poznatky do několika poučení:
1. Tak jako v přírodě, tak i v "rodinné smečce" či ve "smečce na pracovišti" si pes stanovuje pořadí důležitosti (hodnostní hierarchie) jednotlivých členů. Podle toho bude někoho poslouchat více, někoho méně. Děti bere jako mláďata, proto jim většinou dovolí více než dospělým. Pozor tedy, trestá-li psa někdo jiný než vůdce, nemusí to dobře dopadnout. Pes to nese s nelibostí a nezřídka to dá najevo výhružnými projevy nebo i chňapnutím. Nejste-li proto v očích psa vůdcem smečky, vyhněte se situacím, kdy byste měli psa potrestat, ale nesmíte ani před ním projevit bázeň. Nenechte se také mýlit často tradovaným názorem, že pes poslouchá a nenapadne toho, kdo mu dává krmení.
2. V psím pojetí je byt, zahrada nebo jiný střežený prostor jeho doupětem a revírem. Proto si své teritorium a členy smečky - rodinu - ochraňuje před vetřelci. Jimi mohou být cizí kolemjdoucí, ale také vám milá návštěva. Je vhodné, aby pes byl poblíž návštěvy a vycítil vaše vlídné uvítání a chování, aby měl možnost následného očichání a pomocí vašich konejšivých slov přijal návštěvu také za svou.
3. Zvláštní péči musíme věnovat přivyknutí psa na novorozeně. Vyhledávejme situace, kdy může vidět novorozeně a nasát jeho pach, mluvte na mimino i na psa - brzy pochopí, že nový přírůstek patří do "rodinné smečky". Pes se příchodem novorozeněte nesmí cítit odstrčený nebo zanedbávaný, musíme být k němu stejně vlídní, neměla by být narušena ani pravidelná doba jeho krmení. Nikdy nenechávejme mimino samotné se psem. Dítě pro něho představuje nové pachy a ze zvědavosti by jej při očichávání mohl i shodit. Pokud se bude snažit dítě očichávat v dotyku, nedovolíme mu to. Odstrčíme ho do přiměřené vzdálenosti s použitím povelu "nesmíš" ("fuj" asi dítě není). Dospívající dítě učíme, jak se k psovi chovat, a jestliže hračce vypichuje oči, psovi se to jistě líbit nebude.

K oddanosti psa člověku můžeme na závěr konstatovat, že pes je ryzí tvor, který nám dá nezištné přátelství a je nám zcela oddaný, pokud mu poskytneme vše, co odpovídá jeho přirozenosti. Bezmezné milovníky a obdivovatele psů proto asi nepotěší závěr, že pes má sice některé duševní procesy podobné lidským, avšak necítí jako člověk. Pohnutky jednání jsou totiž zcela jiné než u člověka. Nelze očekávat, že pes rozezná mezi dobrem a zlem, že má svědomí nebo mravní pohnutky pro své činy

Nic to však nemění na oddanosti psa člověku.

 

Zpracovala: Klementová Hana