První postřehy na téma: 
Prodeje do výkupů, bezpapírový trh

1. Poptávka: líní Frantíci si skočí do SHOPU pro cokoliv. Podobně je tomu u nás při shánění štěněte z inzerátu, i když poptávka se neřídí tolik leností, jako spíše co nejnižší cenou štěňete. Lidé šetří jak mohou.

2. Existence překupníků: vývoz je díky rozdílným kurzům zajímavý, často podnikavci používají i ekvivalenty "darovacího" systému štěněte jednoho majitele druhému, neb nemají ani potřebnou kvalifikaci k takovému podnikání a vystupují tak jen jako pouzí špeditéři, nemohou být potom reálně obvinění z nelegálního překupnictví a prodeje. Ceny za nákup štěněte jsou vždy extrémně nízké a nutí "chovatele" šetřit na péči, zejména veterinární.

3. Ekonomická situace: nedostatek času a pohodlnost chovatelů - všichni známe finanční situaci mnoha lidí a "chovatelů", producentů bezpapíráků u nás. Rozjedou to např.jako slušnou příležitost k zaopatření nezaměstnaného člena rodiny. Zarážející je nedostatek citu a jakéhosi profesního chovatelského přístupu. Zřejmě se jedná o typický přesun životních hodnot směrem k penězům a konzumu, zdůvodněno vlastní tíživou finanční situací. Také plno lidí vidí ve výkupu nejjednodušší cestu jak se štěňat "zbavit", neb je s nimi plno práce a inzerce stojí peníze, ani štěňata zas tak moc nejdou na odbyt. Také se proslýchá plno řečí o chovatelích vrhů s PP, kteří méně povedená štěňata prostě ve vrhu nepřiznají a mimina jdou rovnou do výkupu. Ušetří tak za nemalé poplatky registrace vrhu, placení klubu, vystavení PP, tetování, atd. ... . Známe plno chovatelů, kterým doslova "tečou" nervy, když nemohou všechna štěňat během pár měsíců prodat, výsledkem pak mohou být úvahy o jednorázovém řešení spásným výkupem.

4. Vznik BEZPAPÍROVÉHO TRHU: typické telefonáty k nabídce našich štěňat k prodeji zní hned zkraje asi takto ".. a kolik by to štěně stálo ? Nemohlo by být levnější, my ty papíry ani ke psovi na zahradu nepotřebujeme !? To asi budeme muset zavolat jinam, je to nějak drahé." Zajímavé je, že lidé už mají povědomí o dvojích cenách za štěňata, i když příliš nevědí co je příčinou takové diference. Samozřejmě pak shání nejlevnější "produkt" aniž by se více zajímali o kvalitu a záruky. Existence levných bezpapíráků je tedy již všeobecně známá a tento trh úspěšně konkuruje produkci štěňat s PP, dá se říci, že jej i rychle a úspěšně válcuje.

5. Cena štěňat s PP: plno poplatků a placených procedur cenu štěněte s PP velmi zvyšuje. Velký podíl mají i ceny služeb - od veterinárních až po Poštu. Úroveň nákladů je tak vysoká, že cenově konkurovat bezpapírákům není možné. Spočítali jsme přímé náklady na odchov 1 štěněte AST ( bez nákladů na vlastní chov nutných k získání chovných jedinců a bez započítání času nutného k péči o vrh a o fenu, ani ušlého výdělku v zaměstnání či špatně definovatelných vedlejších výloh . Stav je k červenci 2001) : - Ve věku 3 měsíců je to cca 3.000,- Kč bez nějaké nadstandartní veterinární péče. Kompletní zdravotní péče o vrh do 3 měsíců věku štěněte představuje 45% nákladů, administrativní poplatky 15%, ostatní péče 40% celkových nákladů . - Pokud přičtete náklady na krytí feny, je to v případě zahraničního psa pak 5.800,- Kč na štěně. To je kalkulováno při počtu 8 štěňat a pokud jich je méně, cena samozřejmě úměrně poroste. - Každým dalším měsícem věku štěněte náklady rostou o cca 500,- Kč, od 5 měsíců věku pak o 700,- 1.000,- Kč měsíčně ( případní zájemci o vlastní štěňata si mohou začít šetřit ) Všeobecně je známo, že asi jen 10-15% majitelů psů chodí na výstavy, je členy klubů a má zájem o chov zvířat s PP. Ostatních 80-90% je pak často producenty zvířat bez PP, což jim nikdo ani nemůže upírat. Je pak jasné, kdo určuje ceny na trhu se štěňaty. Organizovaná a odborná kynologie přináší kvalitu a záruky, ale je i velmi drahá. Je otázkou sociálního zabezpečení společnosti, zda pak bude hromadně raději nakupovat "trabanty" anebo "mercedesy" ve psím provedení. Existují i názory hlásající, že kříženci a zvířata bez PP jsou vždy zdravější a lepší než zvířata s PP, navíc udělají radost za méně peněz či zdarma (veřejně publikováno v médiích - viz.např. M.Kubišová a TV pořad " Chcete mě ? " ) .

6. Příležitost a reklama: ještě nedávno o výkupech málokdo uvažoval jako o možnosti odbytu štěňat. Dnes je to jiné, všude - i v odborných kynologických časopisech můžete vidět jejich reklamy a lákavé nabídky k odkupu "štěněte" od jednotlivců. To je velmi špatná situace, jsou tak více do kšeftů zatahováni i inzerenti a chovatelé zvířat s PP. Všeobecné povědomí o výkupech jako ideálním řešení pak roste .

7. Legislativa a její praktické dodržování: zde se necítíme být nejfundovanějšími k zasvěcenějšímu komentáři. Možná nás někdo může doplnit ?

8. Praxe v klubech a kynologických organizacích: usnesení FCI a ČMKU k obchodu se zvířaty jsou známá, kluby mají v naprosté většině jejich obraz zakotvený ve stanovách či Chovatelském řádu. Reálná situace ale závisí na kázni jednotlivců, kluby je mohou po prokázání nepravosti až následně postihovat. Zajímavější možnosti se snad nabízejí v zintenzivnění kampaně proti inzerci výkupů a jejich nastrčených volavek. Tam by mohly doufejme ČMKU i další organizace citelně zapůsobit. Finance i autoritu mají. Stejně tak by mohla být i účinná veřejná kampaň proti produkci zvířat bez PP, situace vážně ohrožuje vlastní principy chovatelství a souběžně i organizovanou kynologii u nás .

Kateřina a Petr Fridrichovi

 

Zpracovala: Klementová Hana